петък, 4 декември 2015 г.

КРАХЪТ НА ИЛЮЗИИТЕ



Наскоро медиите съобщиха, че в БАН е представенa  българското издание на книгата на проф. Ахмет Давутоглу, премиер на Турция „Стратегическа дълбочина. Мястото на Турция в международните отношения“. На представянето посланикът на Турция подчертава, че книгата е написана през 2001 година, съдържа философията за формиране отношенията на Турция с нейните съседи, че съдържанието няма политическо значение и целта на книгата като философия и идея е как Турция би могла да развива отношенията си със съседните  страни през 21 век. На представянето председателят на БАН отбелязва дълбочината на разработката и пожелава и  у нас да бъде разработена перспективна позиция на българската външна политика. На събитието присъстват Лютви Местан, председател на Движението за права и свободи и Симеон Сакс Кобурготски. До тук добре. Отдавна трябваше да бъде издадена тази книга у нас. Дали представянето трябваше да се състои в БАН е друг въпрос, защото има много по- аналитични и ценни книги от научна и практическа гледна точка, които не намират нужната публичност и признание от такъв характер. Например, през 2010 година на български език е издадена книгата на сръбския проф. Дарко Танаскович “Неоосманизмът. Турция се връща на Балканите“. Професорът преподава арабски език и литература, турски език, персийска литература, основи на ислямската цивилизация, ислям и християнство в редица университети в Европа. Познат е сред научната общност с над 600 научни и специализирани труда. През 2015 година е издадена  „Неоосманизмът. Новата геополитическа доктрина на Република Турция“ с автор Любен Петров, дългогодишен дипломат. И двете книги се докосват до съдържанието на труда на Давутоглу. Както посочват и двамата автори въпреки, че понятието „неоосманизъм“ не се споменава изрично, това е същността на новата парадигма във външната политика на Турция. Такава е оценката на много анализтори в опитите да се разбере съвременното звучене на турската въшна политика от сегашните управляващи, като програма за обществено-политическо действие и поведение. Това показват събитията и процесите на които сме свидетели в съвременна Турция. Все повече губи  почва ортодоксалния кемализъм, който  се разтваря в ислямизма като неразделна част от неоосманизма разбиран като „комплексна макроидеолгическа платформа, която трябва да потвърди цялостното духовно, културно и политическо наследство на Османската империя на която приемник е Турция, за да може тя да играе все по значима регионална и световна роля в международните дела“/Д.Танаскович/. Особено впечатлява с прецизността си неговата оценка, че неосманизмът е „опора на идентичността, на амбиции и разсадник на илюзии, пристанище на завоевателни походи и убежище на разочаровано самозалъгване. Правилното разбиране на турската външна политика предполага аналитично съобразяване с този основен твърде дълго незабелязан, пренебрегван и прикриван факт“. Може би затова посланикът на Турция при представянето на книгата споменава само за нейното философското съдържание, като идея, а не като програма за водене на конкретни политики. Сега в борбата срещу Ислямска държава се открояват  като на екран двойствената политика, онези задкулисни и тайни противоречия, основани на вътрешната борба между кемализма и новата доктрина на Турция. Посочват се най различни причини за  поведението на Турция, че със свалянето на руския военен самолет Ердоган чисто човешки е реагирал за финансовите загуби на неговото семейство след бомбандировките на руската авиация. За нарушаване на турското въздушното пространаство, за което и Лютви Местан от името на ДПС с апломб направи заявление в Парламента, което нееднозначно потвърди зависимостта на тази партия от политиката на нашата съседка. След това се лансира другата версия, че не  могло да се разбере чий е самолета. Объркването е пълно. Във всички случаи фактите доказват, че полетът му не е заплашвал националната сигурност на Турция.  Докрай обаче се прокрадва нишката, че Турция няма да позволи с нея да се отнасят  като с второстепенна сила, че тя има права над съдбата над Близкия Изток с подтекст, че този географски район в миналото е бил част от Османската империя. Това напълно потвърждава оценката, че Турция е скъсала окончателно с девиза на Ататюрк “Мир в страната, мир в света“ въплатил в себе си неекспанзионистичното начало. Новата геополитическа доктрина е в пълен ход . Но както често се случва,  теорията  не винаги се оказва адекватна на реалността. Илюзорни се оказаха политиките на Давутоглу за „нулеви проблеми“със съседите. Илюзорни са и идеите  за някакви исторически права на Турция на Балканите, Северна Африка, Близкият изток, Кавказ и Средна Азия, като приемник на Османската империя. С неоправданото сваляне на руския самолет управляващите в Турция прекрачиха „червените линии“, с което показаха, че не е изживяно войственото, агресивно поведение характерно за периоди от миналото хилядолетие. Скритите помисли излязоха наяве и показаха грозното си лице. Погребани са доверието, толерантността и уважението, основни принципи между държавите в съвременността. Впечатляват думите на гръцкия премиер Алексис Ципрас за сваления руски военен самолет на  наскоро проведената среща между ЕС и Турция във връзка с членството и в ЕС и кризата с „бежанците“. За това , че турски самолети често нарушават въздушното пространство на Гърция над Егейско море той казва: „ За щастие нашите летци не са така нервни както вашите към руските“.  Продължаването политиката на българските управляващи на сервилничене и снишаване пред очевидни предизвикателства   ще ни струва скъпо. Скъпо ще струват и компромисите на ЕС за бъдещето на Европа. През 1683 година османската експанзия бе спряна пред вратите на Виена. Сега Европа се „откупи“ с 3 милиарда евро, финансови средства за „бежанците“, карта използвана умело от турските управляващи. Европейски политици, Германия с Ангела Меркел  обещават  редица стъпки за приемането на Турция в ЕС и същевременно предприемат мерки за укрепване  границите на Съюза. Въпросът е, ще се разделят ли окончателно с илюзиите или ще повторят „втори Мюнхен“, както бе преди Втората световна война? Сега може и да няма Трета световна война, със сигурност ще бъде военно победена и Ислямска държава, но радикалният ислям остава. Остава и неоосманизмът, като геополитическа доктрина на Турция. Зариването на главата в пясъка няма да помогне. Той първо трябва да се познава, за да не се сеят   илюзии. В  Русия се разделиха с илюзиите след свалянето на руския военен самолет, гибелта на пилота и терористичният акт с граждански самолет погубил живота на 224 души. Франция също се раздели с илюзиите след терористичния акт в Париж със 130 жертви и стотици ранени.  Всеки почтен човек не би премълчал и подменил очевидни факти, че Турция на думи е против тероризма, а на дело, става съучастник на Ислямска държава. Освен за финансови облаги не скрива, че има и някакви права да защитава „тюркмените“ в Близкия изток. Почтени политици има във всяка страна . Но те понякога не могат да променят политиката, както се случва  в САЩ, където управляващите смятат за свой главен враг Русия и робуват на максимата „ Знаем, че е кучи син, но той е наш “.  Дано всичко това не се обърне срещу нас. Изключена ли е вероятността да станем отново „Източна Румелия под васалитета на султана“ ? На този въпрос следва да отговори българската „Стратегическа дълбочина“. Но засега няма такава. Мислители, историци и философи твърдят, че в прогреса на човечеството няма само постъпателно развитие напред, а има и периоди на регрес, когато общественото съзнание изостава значително от историческата необходимост. Ще стъпи ли човечеството в ново средновековие, за което сега има не малко симптоми, с терористичните актове, неонацизъм и политики на хегемонизъм? Това зависи от политиците, но в най- голяма степен от народите, от волята и действията на всеки, за формиране на широки протестни движения срещу насправедливостта и неравенствата,  среда, където намират почва идейни течения и политики от „умерени“  като  неоосманизма  до  радикалния ислям.   В речта си пред Федералното събрание на Руската федерация на 3 декември, Президентът Путин остроумно определи ситуацията в която сами попаднаха управляващите в Турция с израза „За да ги накаже Аллах им взе разума и разсъдъка“. Ситуацията не може да се определи като изолиран случай, а преди всичко като следствие от последователно провежданата геополитическа доктрина, неоосманизма.