понеделник, 5 май 2025 г.

К О Н Ц Е П Ц И Я Т А

 

Преди да започне нещо да се прави в обществения живот, на писателското, поетично поприще или в индивидуален, личен план не може да се осъществи замисленото без к о н ц е п ц и я, онова първоначално на пръв поглед нещо хаотично, но постепенно изкристализирано в ума, определено виждане, конструкция и съдържание на онази смес от идеи, минал опит и знания, което ще сътвори бъдещата „сграда“, политика, творба. В това отношение природата е дала много примери като най-впечатлителен е този на пчелата с нейната организация, ред и дисциплина и накрая саможертва, но с една цел да произведе  онова, което ние хората ценим като супер полезна храна – меда. Има някаква невидима нишка, низ от действия и случайности, които водят до съвсем ралични резултати от първоначалния замисъл, но в своята съвкупност определят необходимостта  от диалектичното развитие на процесите в реалността. Така се случи и когато търсих в моята библиотека поетична стихосбирка на Христо Фотев представена преди години в Д Т „ Адриана Будевска“ с едно негово пожелание изписано в началото на книгата. Известно е, че той е роден в Истанбул, но винаги подчертавал, че е гражданин на Бургас. По този повод му споделих, че моите родители са родени в Истанбул, потомци на македонски българи от Егейска Македония намерили препитание след въстания и войни, но аз съм роден в Бургас. Той ме погледна, леко се замисли, усмихна се и написа „На Георги Минчев от Истанбул“. Прерових доста книги в това начинание и както твърди американският финансов експерт, философ от ливански произход Насим Талеб, колкото и книги да сме прочели от лавиците ни гледат повече  непрочетените. Така пред погледа ми попадна един бисер- „Дневника“ на учения, писателя, бележития литературен критик  Боян Пенев. Във великолепния предговор проф. Георги Цанев пише, че в процеса на преработката от автора, книгата търпи изменения, от нахвърляните отделни листи с хронологично подредени действителни случки от живота, към анализ на обществените порядки, духовността на времето. Така концепцията на „Дневника“ като литературна творба по форма и съдържание придобива по-всевобхватен характер включващ различни аспекти от живота с техния психологизъм, с по-ясна представа за минали събития и опит за сравнение с настоящето. Например в спомен от 7 ноември 1915 г. съвременния читател може да намери сходни процеси с днешния ден, за Европейския съюз и Левицата „...От културата и състоянието на Европа не остана нито следа. Цяла Европа се превърна в лудница. Спасението на европейските народи е в една социална революция, а на балканските - в един съюз. Но сега нито едното е възможно, нито другото. Потребни са нови социални сили, непокварени; съвременните демократични елементи в Европа се изродиха в шовинизъм и ограничен национализъм; идеализмът и интернационализмът на социалистите се изпари. Да отправим поглед към бъдните поколения , в тях е надеждата; на съвестта на днешното поколение тежат непростими прегрешения“. Историята се повтаря на по-висок етап в развитието на човечеството, но познанието за миналото  включено в мирогледа е твърде важно за цялостна концепция в управлението като се разкриват и характерните черти на личността честност, неподкупност, критичност и искреност при оценка на обществените процеси и поведение. Тези непреходни качества хилядолетия са нравствен и морален ориентир, духовна същност на нашите възрожденци, които без да щадят живота си са поели върху себе си мисията за добруване на Отечеството и са приели словото на апостол Павел „Не сяду я в совете злими и с злодеями......“ Това и сега е неизпълнимо за много властващи. Ако се вземе развитието на обществения живот у нас след 10 ноември 1989г, когато започва т.н Преход ще се види, че са извършени редица промени в политическото пространство, но не е поставен сериозно  въпроса за икономическия преход, за което по думите на Ал. Лилов вината е на всички политически сили включително социалистеската партия. След 35 години,  постигнали целта членство в ЕС и НАТО, няма стртегически план за развитие на страната, цялостна концепция обоснована философски, идеологически, мирогледно, стопански, с приоритети в интерес на цялото общество освен неуспешният опит на Президентството. А нима може да има успех това начинание без да се отчита изменената глобална среда, когато страната се оказва в периферията на колабиралия съвременен неолиберален капитализъм с всички произтичащи последици. Самата структура на ЕС по вертикала с отдаване на суверенитета на страните членки на бюрократична власт в центъра със стремеж за федерализация, се нарушават  принципите на демокрацията, едностранчивост в оценките, двойни стандарти към отделните страни. У нас се неглежира пряката демокрация-референдумите, участието на всеки гражданин в процесите касаещи собствения му живот от вътрешен и международен характер. В политическото и медийно пространство продължава   психологическият натиск, зомбирането с клишета от неясните  ероатлантически ценности, подмяна на основния принцип на ЕС-мира с политики на превъоражаване и подготовка за бъдеща война с „врага“ Русия, тиражира се налудната мисъл, че за цялата ситуация по света и унас е виновен Путин вместо просвещение, познание за различните гледни точки на динамичните процеси,  необходимата информационно-статистистическа оценка къде се намираме в сравнение с другите страни. Дребнотемието замества сериозния диалог и дискусия за приоритетите на една концепция за период 15-20 години. В началото на века основна цел на политическите сили у нас бе членството в ЕС и НАТО, приобщаването към „златния милиард“. Сега е резонно да се направи равносметка, обективен анализ какво спечели страната и бългаският народ и какво загуби, как се изпълниха приоритетите. Изградено ли е национално самосъзнание в мисленето, единение на народа за постигане цели на една  концепция за власт и управление в полза на всички, или с утилитарния принцип “възможното добро за възможното повече хора“, условие за което е правдивото осъзнаване на процесите във вътрешен и международен план. Постигнато ли е нужното равнище на подготовка на управленци способни за качествено изпълнение на задачите на основата на демократичен избор чрез справедлив конкурс без партийно оцветяване и лични пристрастия. От особена важност е отговорността на медиите към обществото да бъде облечена в законова форма както в тяхна защита от посегателства на собственици, така и за нравствено етичния кодекс на тяхната дейност в полза ценностите на българската душевност и народопсихология. Архиважна за цялостното развитие е стопанската политика на страната за взаимно изгодно сътрудничество с всички държави, независима финансова политика подвластна само на избрано по демократичен път правителство. Приемането за парична единица „еврото“ и смяната на българския лев е крачка към окончателна загуба на суверенитет с непредвидими в бъдеще последици, за което имат горчив опит други страни. Обществено полезна власт не може да има ако управлението няма грижа за генофонда и демографската политика каквато криза има в страната. От повече девет милиона сега след 35 години статистиката показва, че сме под шест милиона и половина с тенденция намаление, сериозна заплаха за съществуването и просперитета на българското общество. Не може да има ефективно управление без да се отчита колективното несъзнавано, цивилизационният ни код, православието и българската азбука, с което сме свързани с Русия в културно-историческото  наследство. Православната ни църква скоро отбеляза 1160 години от покръстването при княз Борис I-Михаил и 1170 г от създаването на българската азбука. Отрицателно е отношението на повечето българи към новата „сглобка“ ГЕРБ , БСП-Обединена левица и ИТН за участие на страната в „коалицията на желаещите“ под диктовката на Великобритания в подкрепа на неонацистка Украйна в конфликта с Русия, още повече без да се отчитат първопричините и сложността на проблема, за което вина имат Франция и Германия- гаранти за  изпълнението на „Минските споразумения“. Обяснението за тези политики е васалното поведение, което съпътства управляващите неведнаж в историята. Оказва се, че сега включително „Б С П Обединена левица“ са в общия хор дирижиран отвън, приемат за основен приоритет политика срещу „агресора“ Русия и като заплаха всичко руско, култура, изкуство и каквото се сетите. Това е съвременната „концепция“ за просперитета на България наложена от Брюксел. Няма истинско познание за историческото миналото, има идейно и психологическо зомбиране, враждебно поведение във всяка област на обществения и стопански живот, във външните отношения с Руската Федерация. След 80 години от Победата над фашизма сме свидетели на опити за милитаризация и расова омраза характерни за Третия Райх на Хитлер военно победен, но не и идеологически-извод от среща на европейски философи в Женева след Втората световна война. Разумът отново отстъпва независимо от милионите жертви и страдания. Ръководни политици в ЕС изопачават историята, внушават, че причината за всички беди- умирането на Европа е  вън,  а не вътре в нея. На великият немски философ Хегел е мисълта, че световно-исторически събития и личности се повтарят в историята два пъти, с допълнението на Маркс- един път като трагедия, втори път като фарс. Фарсът е съпроводен с политики далеч от истинността и реалностите на динамично изменящият се свят, което не са способни да провидят или не искат да признаят чиновниците от Европейската комисия  и набедените у нас политици с васален  синдром. Концепцията на европейско  равнище е засилване на дигиталния, електронен контрол, политиката на Европейската централна банка да осигурява 800 милиарда евро за въоръжаване за сметка на социалните програми и реалната икономика. Очевидни са симптомите на кризата в развитите западно европейски държави и западащата империя САЩ–цитаделата на глобалния капитал, увеличаващите се социални неравенства, колосален дълг спрямо брутния вътрешен продукт, очевидно проиграният военен сблъсък с Русия на територията на Украйна. Историята на капитализма показва, че при изчерпване на политическите и икономически средства-санкции и ограничения за решаване на проблемите остава военният натиск, започва с информационно-пропагандна и подготовка за нова война. Дали глобалният западен капитал ще прибегне до това последно средство времето ще покаже. Има обаче съществена разлика сега от минали времена 17, 18 и 19 век, Първата и Втората световна война през 20 век, с новото технологическо равнище и икономическо развитие. Повече от половината страни в света имат друга концепция за просперитет на основата на суверенитет и взаимно-изгодно сътрудничество, която все по-ясно се очертава в многополюсния свят и бъдеще на човечеството.